Educația pentru sănătate ar trebui predată de medici și asistenți, susține președintele CNAS

Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), dr. Horațiu Moldovan, a pledat pentru întărirea rolului educației pentru sănătate în școli, propunând ca această disciplină să fie predată de cadre medicale, nu de profesori nespecializați.

Declarația a fost făcută în cadrul conferinței Health Forum: Cancerul poate fi învins prin prevenție, depistare precoce și terapie inovatoare! Ediția 2025, organizată de DC News Media Group.

„Educația pentru sănătate nu știu dacă trebuie neapărat să fie o materie obligatorie, dar să fie mult, mult mai consistentă. Fiecare grupă de vârstă să beneficieze de informațiile relevante care să ne ajute, în fond, să creștem speranța de viață, să scădem povara îmbolnăvirilor și, mai ales, a îmbolnăvirilor cronice”, a subliniat președintele CNAS.

Dr. Moldovan a explicat că elevii ar trebui să învețe de la o vârstă fragedă noțiuni despre igienă, prevenirea cancerului, alimentație sănătoasă și alte subiecte esențiale pentru un stil de viață sănătos. Totuși, pentru a avea un impact real, aceste informații trebuie oferite „într-un mod profesionist”.

„Am tot respectul pentru fiecare profesor, indiferent de materia pe care o predă, dar niciodată nu va reuși să transmită acele informații pe care ar putea să le transmită un cadru medical, un medic sau un asistent medical, pe o curriculă pe care să o dezvoltăm împreună. La fel cum teologia este predată de către preoți, educația sanitară să fie predată de către medici și asistenți medicali”, a argumentat Moldovan.

Acesta a subliniat că beneficiile pe termen lung ar fi considerabile, comparabile sau chiar mai importante decât investițiile actuale în sistemul de sănătate.

„Este mult mai important decât toți banii pe care îi dăm noi în sănătate de la CNAS. Impactul pe următorii 10–20 de ani va fi semnificativ. Vom trăi mai mult, copiii noștri vor trăi mai mult și mai bine în sensul acesta”, a adăugat el.

În opinia sa, Ministerul Sănătății ar putea avea un rol activ în această inițiativă, prin autorizarea și certificarea medicilor și asistenților medicali care să predea în școli.

„Medicii de familie din comunitățile rurale cred că s-ar bucura, din perspectiva încărcăturii pe care o au la cabinet, să poată să transmită multe din informațiile pe care nu le pot transmite la cabinet că nu au cu cine, pentru că nu vine nimeni la prevenție”, a concluzionat președintele CNAS.

Această propunere vine în contextul preocupărilor tot mai mari legate de prevenția afecțiunilor cronice și creșterea speranței de viață în România.


⚠ Disclaimer: Informațiile prezentate de Medic24 au scop educativ și/sau informativ. Ele nu înlocuiesc consultul medical. Diagnosticul și tratamentul pot fi stabilite doar de un medic.

Abonamente Medic24

Actualitatea medicală din surse verificate. Un singur email pe săptămână.


 

Opinia ta contează!

Potrivit legislației, nu vom publica comentarii ce conțin denumirea comercială a unor medicamente, dispozitive medicale sau suplimente alimentare. De asemenea, respingem categoric comentariile cu limbaj necivilizat, opiniile care îndeamnă la ură, homofobie, rasism, sau cele care aduc atingere imaginii altor persoane.